Program skierowany jest do uczniów w przedziale wiekowym 12 - 13 lat oraz nauczycieli i rodziców.
Program jest ofertą systemowych oddziaływań i składa się z następujących elementów:
- dwa szkolenia warsztatowe dla uczniów VII klas (2x3 godz. lekcyjne),
- wykład dla rodziców (45 min.),
- 2 konsultacje z wychowawcami każdej VII klasy (2x45 min.),
- szkolenie warsztatowe dla wychowawców VII klas (4 godz. zegarowe),
- wykład dla grona pedagogicznego prowadzony przez specjalistów z Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży CM UJ.
Celem programu jest profilaktyka zachowań ryzykownych wśród młodzieży, poprzez zapobieganie zachowaniom, takim, jak: picie alkoholu, palenie papierosów, używanie narkotyków, stosowanie agresji, zachowania autoagresywne, zaburzenia depresyjne i zaburzenia odżywiania.
Warsztaty skierowane do uczniów mają na celu budowanie konstruktywnych relacji oraz komunikacji w klasie („Budujemy bezpieczną klasę”) i rozwijanie indywidualnych umiejętności uczniów w zakresie regulowania emocji („Moc emocji”).
Oddziaływania skierowane do wychowawców mają na celu wsparcie nauczycieli w pracy wychowawczej z klasą poprzez podniesienie poziomu wiedzy na temat potrzeb rozwojowych nastolatków we wczesnej fazie dorastania, jak i rozwijanie kompetencji z zakresu budowania konstruktywnych relacji w zespole klasowym.
Szkolenie dla rodziców ma na celu podniesienie poziomu wiedzy na temat potrzeb rozwojowych młodzieży we wczesnej fazie dorastania, a także rozwijanie umiejętności komunikacyjnych związanych z dawaniem wsparcia oraz otwartym wyrażaniem emocji.
Miejsce realizacji: szkolenia dla uczniów oraz wykłady dla rodziców odbywają się na terenie szkoły. Konsultacje dla wychowawców odbywają się po każdych zakończonych warsztatach z uczniami również na terenie szkoły. Szkolenia dla grona nauczycielskiego odbywają się na terenie szkoły, w terminach uzgodnionych przez zamawiającego i realizatorów. Szkolenia warsztatowe dla wychowawców klas są realizowane na terenie MCPU.
Metody zastosowane przy realizacji programu to działania aktywizujące uczestników: dyskusja, praca w grupach, burza mózgów, drama.